PRESSITEADE 31.10.2019
Eesti Haridustöötajate Liit ja õpetajate aineliidud on üksmeelsel seisukohal, et põhikooli riiklikud lõpueksamid tuleb säilitada
15. oktoobril 2019 toimunud Riigikogu kultuurikomisjoni avalikul istungil ilmnes, et Eesti suurim haridustöötajaid koondav ametiühing, Eesti Haridustöötajate Liit (EHL), toetab sarnaselt õpetajate aineliitudega ühtsete ülesannetega põhikooli lõpueksamite säilitamist. Nimetatud organisatsioonide juhid pidasid vajalikuks seisukohti täpsustada ja ühtlustada ning seetõttu kohtuti 30. oktoobril 2019.
EHL oli erinevalt õpetajate aineliitudest kaasatud ümarlauda, kus Haridus- ja Teadusministeeriumi eestvedamisel kaardistati põhikooli ja gümnaasiumi riiklike lõpueksamite läbiviimise poolt- ja vastuargumente. EHLi juhatuse esimees Reemo Voltri tõdes, et kuna HTMi poolt antud aeg organisatsiooni liikmete laiapõhjaliseks kaasamiseks ja seisukoha kujundamiseks oli napp, siis otsus toetada muudatusi põhikooli riiklike lõpueksamite läbiviimises langetati üksnes EHLi juhatuse poolt. Hilisemad arutelud Eestimaa erinevates piirkondades on näidanud, et valdav osa õpetajatest toetab ühtsete ülesannetega põhikooli lõpueksamite säilitamist.
Eilsel kohtumisel tõdeti, et HTMi korraldatud ümarlauas ei olnud esindatud mitte ükski pea kolmekümnest õpetajate aineliidust. Kitsast kaasatud huvigruppide ringist (näiteks riigigümnaasiumide direktorid) tulenevalt ei saa pidada ümarlaua seisukohti esinduslikuks. HTM lähtus seaduseelnõu 57 SE sõnastamisel vaid ümarlaual esitatud seisukohtadest ega ole tuginenud nii kaaluka muudatuse tegemisel teadusuuringutele ega põhjalikule analüüsile, samuti on arvesse võtmata jäänud õpetajaskonna ekspertarvamus.
Kohtumisel osalenud õpetajate esindusorganisatsioonide juhid jõudsid järeldusele, et HTM ei ole oma kaasamispoliitikas olnud läbipaistev, puudub selge kaasamise strateegia, kaasamises valitseb süsteemitus ning ajaline raam analüüsiks on olnud ebaadekvaatne.
Kohtumisel rõhutati, et hariduse arendamine on Eesti jaoks strateegilise tähtsusega ning peab seisma päevapoliitikast kõrgemal.
Tõdeti, et täna suurim haridusvaldkonna murekoht Eestis on ebapiisav õpetajate järelkasv, arvestades õpetajaskonna keskmist vanust. Õppekavade arendamine peab lähtuma haridusstrateegiast ning oleme läbi viidud teaduspõhiselt, kaasates laiapõhjaliselt õpetajate ühendusi ning olema erinevaid haridusastmeid ja koolitüüpe lõimiv. Välishindamise arendamine peab olema osa õppekavade arendamisest.
Tänaseks on 14. oktoobril 2019 Riigikogu kultuurikomisjonile ning haridus- ja teadusministrile saadetud põhikooli ühtsete ülesannetega lõpueksamite säilimist toetanud avaliku pöördumisega ühinenud juba 23 õpetajate aineliitu.
Eesti Matemaatika Selts, Eesti Keemiaõpetajate Liit, Eesti Bioloogiaõpetajate Ühing, Eesti Füüsika Seltsi Füüsikaõpetajate osakond, Eesti Geograafiaõpetajate Ühing, Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Selts, Eesti Klassiõpetajate Liit, Eesti Majandus- ja Ettevõtlusõpetajate Selts, Eesti Emakeeleõpetajate Selts, Eesti Inglise Keele Õpetajate Selts, Eesti Saksa Keele Õpetajate Selts, Eesti Soome Keele Õpetajate Selts, Eesti Kehalise Kasvatuse Liit, Eesti Muusikaõpetajate Liit, Kunstihariduse Ühing, Õpetajate Ühenduste Koostöökoja juhatus, Eesti Tehnoloogiakasvatuse Liit, Eesti Rootsi Keele Õpetajate Selts, Eesti Lasteaednike Liit, Eesti Käsitööõpetajate Selts "Aita" , Eesti Loodusainete Õpetajate Liit, Eesti Alushariduse Ühendus, Vene Keele ja Kirjanduse Õpetajate Liit, Eesti Haridustöötajate Liidu juhatus
Jugend debattiert international (2019)
Pressemitteilung
Michail Krumov aus Bulgarien gewinnt das XIII. Internationale Finale von Jugend debattiert international. Unsere Landesbeste Katrin-Lisa Laius aus dem Deutschen Gymnasium Tallinn belegt den zweiten Platz.
In der gestrigen Finaldebatte in Budapest zur Streitfrage „Sollen individuelle Obergrenzen für Flugreisen eingeführt werden?“ konnte Katrin-Lisa Laius aus Estland einen souveränen 2. Platz belegen, den Sieg selbst holte Michail Krumov aus Bulgarien.
Das Internationale Finale ist der alljährliche Höhepunkt des deutschsprachigen Debattierwettbewerbs. Schüler, die Deutsch als Fremdsprache lernen und an einem Austausch über aktuelle Themen interessiert sind, können in ihrem Heimatland am Wettbewerb teilnehmen. Die Besten zwei aus jedem der zwölf teilnehmenden Länder debattieren beim Internationalen Finale.
Die vier Debattant*innen, die sich in der Internationalen Qualifikation und dem Internationalen Halbfinale rhetorisch durchsetzen konnten, standen in der Finaldebatte und haben sich wie folgt platziert:
1. Michail Krumov aus Bulgarien
2. Katrin-Lisa Laius aus Estland
3. Andrea Sosková aus der Slowakei
4. Maryna Dmytryk aus der Ukraine
Estland wurde in der XIII. Internationalen Finalwoche auch durch die Landeszweitbeste Polina Žurjari‐Ossipova aus derselben Schule vertreten, diese konnte sich für das Finale leider nicht qualifizieren.
Zum Internationalen Finale und dem begleitenden Rahmenprogramm reisten neben den Debattant*innen mehr als 300 Zuschauer und Gäste an. Als Ehrengästin nahm unter anderem die Vizepräsidentin des Deutschen Bundestages Petra Pau an der Veranstaltung teil.
Weitere mehrere Hundert Zuschauer verfolgten die Debatte im Live-Stream.
Jugend debattiert international – Länderwettbewerb in Mittel- und Osteuropa ist ein gemeinsames Projekt des Goethe-Instituts, der Stiftung „Erinnerung, Verantwortung und Zukunft“ (EVZ), der Gemeinnützigen Hertie-Stiftung und der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen.
Das XIII. Internationale Finale stand unter der Schirmherrschaft der Regisseurin Ildikó Enyedi und des Autors Wilhelm Droste.
Weitere Informationen zum Wettbewerb, Pressemitteilungen und Pressefotos zum Download unter www.jugend-debattiert.eu.
Sommerseminar des EDLV 2019
Saksa keele õpetajad alustasid oma kooliaastat juba traditsiooniks kujunenud suveseminariga 12. augustil looduskaunis Voore puhkekeskuses Jõgevamaal. Kolme päeva jooksul saime tutvuti nii kohalike kultuuripärlitega kui ka värskendati teadmisi võõrkeele õpetamises.
Seminari esimesel päeval tutvustas kirjastuse Klett esindaja Irena Vysockaja uut õpikut „NETZWEK NEU“, kus on ühendatud klassikalised õppemeetodid erinevate interaktiivsete vahendite ja võimalustega. Pärastlõunal külastasime Kuremaa lossi ja suplusranda. Vaatamata vihmasele ilmale lõpetati õhtu grilli ja saunaga.
Teisel päeval rääkis lektor Sophie Caesar teemal „Silma ja kõrvaga“ ning näitas, kuidas toetavad seda Hueberi kirjastuse audio-visuaalsed materjalid. Ka õpetajad ise said proovida kätt audio-visuaalsete materjalide loomisel ning selle käigus sündis palju lõbusaid ja kaasahaaravaid videoid. Pärastlõunal meenutati Oskar Lutsu „Kevade“ näitel Palamuse muuseumis kunagisi kooliaegu, külastati Siimusti Keraamika- ja Savikoda ning Jõgeva Gümnaasiumit.
Seminari kolmas ja viimane päev algas Katre Merilaid juhendamisel vaprushelmeste valmistamisega, mis on loodud krooniliste haigustega laste ravi toetamiseks, nende abistamiseks valulike protseduuride ja pikkade raviperioodidega toimetulekul. Seejärel tutvustas Vaike Hint, kuidas arendada kommunikatsioonioskusi läbi väitlemise. Seminar lõpetuseks rääkis EDLV esimees Kalle Lina 2019/2020 õppeaasta tegevusplaanist.
Suur tänu Kristiina Ormile, kes kohapeal seminari organiseeris.
Ilusat algavat kooliaastat soovides
Gerda Moor
Videowettbewerb - Brauchst du es wirklich?
10. saksakeelse e-võistluse videokonkursi juhend
Sel aastal on saksakeelne videokonkurss pühendatud keskkonnale ja säästlikule tarbimisele ning kannab pealkirja „Brauchst du es wirklich?“/ „On sul seda tõesti tarvis?“ Konkurss toimub 14. oktoobrist 2019 kuni 29. novembrini 2019. Konkursile oodatakse 2-3-minutilisi videoklippe või videokollaaže, mis kajastavad teadlikku tarbimist ja selle mõju meid ümbritsevale keskkonnale kõige laiemas mõttes. Töid hinnatakse kolmes astmes (5.-7. kl, 8.-9. kl, 10.-12. kl). Töid võib esitada individuaal- ja grupitööna. Info konkursi kohta (võistlusjuhend, hindamiskriteeriumid, Padleti sein https://padlet.com/evezekker/brauchstdueswirklich, kuhu palume võistlejatel ise postitada oma videoklipid, -kollaaži) on kirjas Eesti Saksa Keele Õpetajate Seltsi koduleheküljel: https://www.edlv.ee. Samas saab välja printida ka meie e-konkursi posteri. Konkursi eestvedaja ESÕS ootab huvitavaid võistlustöösid, et saada nautida saksa keele, IT, loomingulisuse ja loodussäästliku mõtteviisi koostoimimist. Soovime võistlejatele toredaid ja nutikaid ideesid oma võistlustööde loomiseks! Videokonkursi korraldaja on Eesti Saksa Keele Õpetajate Selts. Konkurssi toetab Goethe Instituut.